Rozhovor s naším absolventom Liborom Strakom, zakladateľom platformy Knowspread

Rozhovor s naším absolventom, ktorému sa vďaka štúdiu MBA a záverečnej práci, podarilo rozbehnúť úspešnú medzinárodnú vzdelávaciu e-elearningovú platformu Knowspread s viac ako 70 000 užívateľmi.

Prinášame vám rozhovor s naším absolventom, MUDr. Liborom Strakom, Ph.D., MBA a jeho kolegom Ing. Davidom Vrabcom, ktorému sa vďaka štúdiu MBA a záverečnej práci, podarilo rozbehnúť úspešnú medzinárodnú vzdelávaciu e-elearningovú platformu Knowspread s viac ako 70 000 užívateľmi. A to je už čo povedať! Prečítajte si o tom, ako sa mu to podarilo, čomu veril od začiatku, v čom tkvie úspech podnikania v dnešnej dobe a prečo stojí za to, vzdelávať sa v každom veku.

Tušili ste už počas písania záverečnej práce a prípravy business plánu, že budete mať s Knowspread taký úspech?

L: Pri druhej kapitole postupovej práce (pozn. výstup za každý modul je postupová práca) som prišiel na názov a pri tretej som zaregistroval doménu. A potom som už napísal business plán, to je ale obligátna záverečná práca, ktorú robí na školách jednoducho skoro každý druhý. Myslím si ale, že nie každý biznis plán sa dostane na 70 000 užívateľov.

A verili ste tomu projektu už v priebehu?

L: Začiatky boli dosť ťažké, ale mám veľkú trpezlivosť. Sú v tom také dva prístupy… Vy, keď budete baník a budete hľadať zlato, tak budete jednoducho kopať a keď budete dostatočne veriť, tak sa k tomu zlatu dostanete. Ale môžete si dať nejaké ciele, že budete kopať iba dva dni a potom zostanete trebárs 30 centimetrov od tej zlatej žily. To je jedna pravda.

L: A tá druhá je, že je dobré poznať, či nie ste náhodou posledný na Titanicu, tzn. spoznať, či nie ste na potápajúcej lodi. A tieto dve veci rozoznať, je ťažké. My teraz získavame užívateľov a všetci naši klienti sú spokojní a dostávame za to dôveru, ktorú to vzbudzuje. Investície sa nám nevracajú tak rýchlo, ako sme si predstavovali. Nemá to takú finančnú návratnosť, ako je uvedené v tom business pláne, to ani v najmenšom, ale nie je dôvod, aby sme tomu neverili. Takže áno, veril a veríme tomu všetci.

V čom tkvie úspech tejto online platformy?

L: Myslíme sa s Davidom, že je to jednoducho hlavne o jednoduchosti a že sa na nič nehráme. Po prvé, naše firemné logo je „Not perfection, but progress“. Nie dokonalosť, ale pokrok. To znamená, nesnažíme sa byť hneď perfektní, to je prvá vec.

D: A tým sa snažíme riadiť v podstate vo všetkých fázach už od začiatku. A v čom to tkvie, to sú štyri body:

D: Prvá je tá jednoduchosť. Druhý bod je rýchlosť. Nedávno sme vyhrali projekt v Mladej Boleslavi pre cca 2 000 zamestnancov. Počas 3 týždňov sme mali v tej platforme vyštudovaných 700-800 kurzov, v konkurenčnej spoločnosti ani nie 200 a stále implementovali. Zamestnanec, ktorý sa o to staral, nemal prístup k tomu, kto čo vyštudoval. Nemal žiadny reporting. Stavili sme na rýchlosť – bez žiadneho vývoja, žiadnej integrácie, cez tzv. „join-linky“.

L: Vy pošlite užívateľom jeden link, a tým ich dostanete do ročníka. A o nič iné sa nestaráte. Všetci sa tam zaregistrujú sami.

D: Veľmi rýchlo to nasadíte, ľudia môžu ten systém používať a potom už v priebehu iba ladíte detaily, čo tam chcete ďalej nastaviť. To napríklad pri iných systémoch trvá 2 – 3 mesiace, kým sa to vôbec začne používať.

L: Po tretie, máme dosť dobrú podporu. Máme 100% hodnotenie na podpore a na 70 000 užívateľov máme priemerne jednu otázku denne. To je dosť málo, čo znamená, že je to jednoduché. A nakoniec, sú to chyby, ktoré k tomuto progresu patria a my sa tým poučíme. Teraz nasadzujeme nový modul Blended Learningu na kombinované vzdelávanie, tak v priebehu toho, keď robíme každý týždeň súhrn všetkých zmien (release), tak sa tam občas niečo objaví a je potom na nás, ako rýchlo to dokážeme odhaliť.

D: Vraciame sa opäť k tomuto pokroku, nie dokonalosti. Ide v podstate o to, ako rýchlo sme schopní to napraviť. Tie chyby k tomu patria.

L: Keď sme mali výpadok a problémy, tak za 4 hodiny sme mali až 37 chatov. To nemáme ani za pol roka. Pre nás to znamená, že ľudia tam sú, študujú, ale nepotrebujú nás, a to je super. Ja si myslím, že o tom chce vzdelávať sa, o tom to presne je…

Ako vnímate vašich zákazníkov a túžbu vzdelávať sa pred 10 rokmi a dnes? Prípadne klientov ako používateľov platformy, v čom je to iné?

L: My sme „vonku“ v podstate od roku 2020. To znamená, že za 4 roky máme tieto výsledky.

L: V čom je rozdiel vo vzdelávaní? Vnímam to dosť intenzívne. Ľudí sú múdrejší, než boli pred 10 alebo 20 rokmi. Nasávajú výrazne väčšie množstvo informácií ako predtým. Vie sa oveľa viac orientovať. Sú schopní vnímať oveľa viac. Myslím si, že ľudia sú múdrejší, zvládajú viac vecí, ale čo je horšie, že nejdú k tzv. jadra pudla. A to by mali podľa mňa robiť učitelia. Na to by sa mala zamerať hodina, nie na odovzdávanie informácií. Tie nájdu na chate GPT úplne ľahko.

D: Tých informácií je dnes hrozne veľa, tie nepotrebujem, ale ja potrebujem, aby mi niekto dal ten „deep look“. Aj s tým práve súvisí porucha koncentrácie pamäte, že tých informácií je dnes toľko.

L: Máme aj systém kombinovanej výučby. A prečo verzus online? Čo im to dá navyše? Môžu diskutovať, môžu preberať aktuálne témy, problémy, situácie v práci a v podnikaní, čo ich trápi. Že to nie je iba tu si zapnem kurzy. Dá im to aj niečo navyše. A že vždy tam je i ten vedúci práce príp. lektor, ktorý ich nasmeruje.

L: Pred 30 rokmi nebola taká široká ponuka zdrojov, informácií. Keď sa človek chcel niečo dozvedieť, musel tú knihu nájsť a potom si to prečítať. Dnes na všetko veľmi rýchlo nájdu všetci odpoveď. A kto overuje tú odpoveď? Nakoľko je pravdivá, nakoľko nie je. To by sa malo učiť aj na školách. Dnes je to oveľa náročnejšie. Ty musíš byť ten, kto vie nájsť tie väzby medzi tými faktami.

D: Knowspread bolo vymyslené ako najväčšia e-learningová platforma: trhovisko na online obsah. A aj tu z tých rôznych dôvodov, na inú formu štúdia, je vhodné kombináciu doplniť. Tie formy prepájame a v Knowspreade tomu spoločne hovoríme blended learning. Ponúkame tam ako online prezentácie, ktoré sú bez učiteľa, tak aj možnosť nakombinovať to naživo s lektorom, ktorému dávame možnosť osobného kontaktu, rovnako tak aj tým, ktorí sú zaryto v štýle „nechcem online“.

Čo by ste odkázali záujemcom o štúdium, ktorí sa ešte nerozhojdali, alebo im to príde ako náročná časová či finančná investícia?

L: Všeobecne akékoľvek vzdelávanie je dvojakého typu, ako hovorí T. Landovský: pull = že ho chcete alebo push = že ho musíte. Otázkou je, čo je pre nich MBA? Ak je to z väčšej miery spôsobené tlakom, tak nech si vyberú tú školu, kde to nebude vyhodený čas a vyhodené peniaze. A keď už do toho tie peniaze dám, tak musím počítať s tým, že do toho dám čas, pretože inak to je totálna strata. Keď už niečo začnem, tak to musím dokončiť. Pokiaľ je to pull, mali by si podľa mňa vybrať také štúdium, ktoré dáva zmysel a mali by mať z toho radosť.

L: Keď som sa dostal k mojej záverečnej práci, tak som si hovoril: ja tu budem dva mesiace niečo spisovať a potom to odovzdám a bude to niekde? A potom nič? To v žiadnom prípade, chcem to zrealizovať!

L: Keď už idem na lektorské stretnutie o systéme zdravotníctva alebo o financiách, tak si tam vezmem svoje problémy zo svojej firmy a začnem tam diskutovať. Nech ma to posunie. Nech z toho mám hneď ten „outcome“. Nech to fakticky prevediem hneď do reality. Poradil by som im jednoznačne, nech si vyberú takú školu, kde tie vynaložené peniaze a ten vynaložený čas nebude iba za diplom, pretože to nemá zmysel.

Drieme vo Vás stále túžba po vzdelávaní? Ak áno, akým smerom by ste sa vybrali?

L: Teraz jednoznačne ideme tým elektronickým. Aktuálne sa učíme réžiu, kameru, zvuk, grafiku a pod. My sa učíme dosť od seba navzájom.

D: Snažíme sa medzi sebou nazdieľať znalosti, a to je ten knowspreading = zdieľanie znalostí. Hovoríme si, že máme veľké šťastie, pretože nielen my sa vzdelávame, ale hneď to vzdelávanie dávame do praxe.

L: Tí ľudia sa nejako združujú do podobných celkov. Priťahujú sa nejakým spôsobom.

D: Libor je veľký inšpirátor, pretože tých projektov rozbehol veľa. Ďalej aj to, ako hovoril na začiatku, že áno, veril tomu, že bude mať tých 70 tisíc a viac užívateľov. Keď mám nápad, žijem tým. To je to hlavné posolstvo.

L: A musí sa vydržať. Že to nejde niečo robiť, keď tomu neveríte. V tom biznise to chce veľkú trpezlivosť a vytrvalosť. Ak je tá esencia dobrá a nejakým spôsobom to funguje, a vidíte, že máte spokojných užívateľov, tak je to jednoducho dobré.

A na čo zo štúdia na Business Institut spomínate najradšej?

L: Na Dalibora Dedka. A na jednu radu, ktorú si veľa pamätám a veľmi sa mi páčila. On nám rozprával veľa príhod, ktoré vám nikto iný nepovie. Tam je vidieť, že ten človek o tých veciach chce premýšľať. Najdôležitejšia jeho rada bola: učte sa z vlastných úspechov a z cudzích neúspechov. Všade v učebniciach sa dozviete, že sa máte učiť z vlastných chýb. Kašlite na to. Učte sa z vlastných úspechov a z chýb druhých. Pozerajte po tých „chybároch“.

L: Keď sa učíte z vlastných úspechov, tak vám rastie sebavedomie a ste pokojnejší. Je to veľká psychologická pravda. Stokrát lepšie je pozerať okolo a povedať si, či niekto robí niečo blbo. Jediná obrana proti vyhoreniu, a to hovorím teraz ako doktor, je úspech. Preto je dobré dávať si menšie ciele, aby človek dosiahol uspokojenie. Len to odškrtnutie jednej úlohy už je signál do mozgu: úspech. A úspech je tá správna prevencia.

L: A to je práve to veľmi dobré, počuť od tých učiteľov niektoré veci z praxe. To som si od neho zapamätal dodnes, a to je pre život podľa mňa úplne super. To je skvelé. A mozog sa dá trénovať. V každom veku, iba je náročné vytvoriť tie nové spoje.

Ďakujeme za inšpiratívny rozhovor a prajeme veľa úspechov v pracovnom aj osobnom živote. 🙂