Strategický management

Cieľom tohto modulu je zoznámiť sa s úlohou, náplňou a tvorbou stratégie podniku a na nej čiastkových stratégií pre jednotlivé oblasti ako integrálnou súčasťou celkovej stratégie, resp. plánovanie podniku.

Garant a lektor študijného modulu

Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA

Anotácia

Formulovať dlouhodobú stratégiu podniku znamená nájsť odpovede na základné otázky úspešného fungovania spoločnosti na trhu. Stanovenie správnych cieľov podniku a vhodných stratégií, teda ciest, akými budú ciele dosiahnuté, je nutné na základe dôkladnej strategickej analýzy podniku, přičom sú využívané závery SWOT analýzy. Existujú podniky, ktoré mali v určitom čase porovnateľné východiskové podmienky, ale napriek tomu sa niektoré z nich stali úspešnými a iné zanikli. Kľúčom k úspešnému rastu podniku je práve voľba optimálnej stratégie.

Sylabus

1. História pojmu stratégia a pojem strategické riadenie

  • vznik a história pojmu stratégia
  • vymedzenie pojmu strategické riadenie

2. Analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia spoločnosti

  • analýza vonkajšieho prostredia spoločnosti
  • analýza vnútorného prostredia spoločnosti

3. Proces strategického riadenia, misie a vízie

  • proces strategického riadenia
  • misia
  • vízia a príklady vízie v rôznych oblastiach podniku

4. Strategické ciele

  • základné strategické ciele
  • SMART pravidlo

5. Strategické operácie

  • definícia pojmu strategické operácie
  • obsah a forma strategických operacií

6. Stratégie

  • hierarchia firemných stratégií
  • generický charakter stratégie
  • možnosti strategického rozvoja
  • stratégia stability, expanzia, útlm, obmedzenie a kombinovaná stratégia
  • voľba optimálnej stratégie a vhodnosť stratégie
  • prijateľnosť a uskutočniteľnosť stratégie

Literatúra

  • CHAN, K. W, Mauborgne, R., Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha, ISBN 978-80-7261-128-7
  • SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. V Praze: C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5
  • KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C.H. BECK, Praha, ISBN: 80-7179-453-8
  • KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4
  • KOTLER, P., Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha
  • VEBER, J. a SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6
  • ŽÁČEK, V. a BAUER, J. Strategický management. V Praze: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-04443-8