Strategický management (online)
Cieľom tohto modulu je zoznámiť sa s úlohou, náplňou a tvorbou stratégie v podniku a na jej čiastkových stratégiách pre jednotlivé oblasti ako integrálne súčasti celkovej stratégie, resp. plánovania podniku.)
Garant a lektor študijného modulu
Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph.D., MBA
Anotácia
Formulovať dlhodobú stratégiu podniku znamená nájsť odpovede na základné otázky úspešného fungovania spoločnosti na trhu. Stanovenie správnych cieľov podniku a vhodných stratégií, teda ciest, akými sa ciele dosiahnu, je dôležité na základe dôkladnej strategickej analýzy podniku, pričom sú využívané / využité závery SWOT analýzy. Existujú podniky, ktoré mali v určitom čase porovnateľné podmienky, ale napriek tomu, sa niektoré z nich stali úspešnými a iné zanikli. Kľúčom k úspešnému rastu podniku je práve voľba optimálnej stratégie.
Sylabus
1. História pojmu stratégia a pojem strategické riadenie
- vznik a história pojmu stratégia
- vymedzenie pojmu strategické riadenie
2. Analýza vonkajšieho a vnútorného prostredia spoločnosti
- analýza vonkajšieho prostredia spoločnosti
- analýza vnútorného prostredia spoločnosti
3. Proces strategického riadenia, misia a vízia
- proces strategického riadenia
- misia
- vízia a príklady vízie v rôznych oblastiach podniku
4. Strategické ciele
- základné strategické ciele
- SMART pravidlo
5. Strategické operácie
- definícia pojmu strategická operácia
- obsah a forma strategických operácií
6. Stratégie
- hierarchia firemných stratégií
- generický charakter stratégie
- možnosti strategického rozvoja
- stratégia, stability, expanzie, útlmu, obmedzenia a kombinovaná stratégia
- voľba optimálnej stratégie a vhodnosť / správnosť stratégie
- prijateľnosť a uskutočniteľnosť stratégie
Literatúra
- CHAN, K. W, MAUBORGNE, R., Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha, ISBN 978-80-7261-128-7
- SOUČEK, Z. Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. V Praze: C.H. Beck. ISBN 978-80-7400-572-5
- KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. Strategické řízení Teorie pro praxi. C.H. BECK, Praha, ISBN: 80-7179-453-8
- KOTTER, John P. Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press. Knihovna světového managementu. ISBN 978-80-7261-314-4
- KOTLER, P., Marketing podle Kotlera – jak vytvářet a ovládnout nové trhy, Management Press, Praha
- VEBER, J. a SRPOVÁ, J. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4520-6
- ŽÁČEK, V. a BAUER, J. Strategický management. V Praze: České vysoké učení technické. ISBN 978-80-01-04443-8