Typológia zákazníka (online)

Typológia zákazníka (online)

Oboznámiť študentov so základnými poznatkami jednotlivých psychologických disciplín s dôrazom na problematiku psychológie spotrebiteľa a spotrebného správania. Výučba je koncipovaná ako základ štúdia psychológie optikou spotrebného správania so zreteľom k problematike premien spoločenského diania v čase rýchlych ekonomických zmien. Predmet súčasne tvoria prirodzené východiská pre rad ďalších disciplín vo výučbe, zameraných na problematiku spotrebného správania, ako sociológia, marketing.

Garant a lektor študijného modulu

Ing. Štěpánka Frýbová Uličná, Ph.D.

Anotácia

Definícia nákupného správania. Termín nákupné správanie je definovaný ako správanie, ktorým sa spotrebitelia prejavujú pri hľadaní, nakupovaní, užívaní, hodnotení a nakladaní s výrobkami a službami, od ktorých očakávajú uspokojenie svojich potrieb. Nákupné správanie sa zameriava na rozhodovanie jednotlivcov pri vynakladaní vlastných zdrojov (čas, peniaze, úsilie) na položky súvisiace so spotrebou. V tom je zahrnuté čo, prečo, kedy, kde a ako často položky nakupujú, ako často ich používajú, ako ich hodnotia po nákupe a dopad týchto hodnotení na budúce nákupy.

Sylabus

1. Psychológia

  • podstata psychológie

2. Spotrebné správanie a osobnosť ako spotrebiteľ a zákazník

  • spotrebné chovanie
  • osobnosť
  • teória rysov, psychoanalytický prístup a teórie sociálneho učenia
  • fenomenologický prístup a štvore zakotvenie
  • psychické procesy ovplyvňujúce spotrebné správanie

3. Proces nakupovania

  • päť štádií kúpneho rozhodovacieho procesu
  • druhy nákupu v súvislosti s nákupným správaním
  • nákupné a spotrebné zvyklosti, miesto predaja

4. Spotrebiteľ a svet – svet podľa spotrebiteľa

  • kultúra
  • sociálne skupiny

5. Spotrebiteľ a produkt/služba

  • psychologické vlastnosti tovarov a prvky kvality produktu

6. Spotrebiteľ a značka

  • podstata značky a image

7. Spotrebiteľ a cena

  • cena a jej význam

8. Typy spotrebiteľov

  • objasnenie typov spotrebiteľov

Literatúra

  • FORET, M.: Marketingová komunikace. Computer Press, Brno. ISBN 80-251-1041-9
  • KOTLER, P.: Marketing management. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0016-6
  • VYSEKALOVÁ, J.: Psychologie spotřebitele. Jak zákazníci nakupují. Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0393-9
  • FORET, M.: Jak komunikovat se zákazníkem. Computer Press, Praha. ISBN 80-7226-292-9
  • FORET, M.: Marketing. Masarykova univerzita v Brně, Brno. ISBN 80-210-3500-5
  • FORET, M: Marketingová komunikace. Masarykova univerzita, Brno. ISBN 80-210-1681-7
  • FORET, M: Marketingový průzkum: poznáváme svoje zákazníky. Computer Press, Brno. ISBN 978-80-251-2183-2
  • KOTLER, P., ARMSTRONG, G.: Marketing, Grada Publishing, Praha. ISBN 80-247-0513-3
  • KOTLER, P.: Marketing od A do Z: Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-082-1
  • KOTLER, P.: Marketing podle Kotlera: Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Management Press, Praha. ISBN 80-7261-010-4
  • KOTLER, P.: Moderní marketing: 4. evropské vydání. Grada Publishing, Praha. ISBN 978-80-247-1545-2
  • SMITH, P.: Moderní marketing. Computer Press, Praha. ISBN 80-7226-252-1
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V.: Marketing od myšlenky k realizaci. Professional Publishing, Praha. ISBN 978-80-86946-80-1