Vyjednávanie v praxi (Praha)
Cieľom modulu je oboznámiť sa so základnými a efektívnymi komunikačnými systémami a metódami vyjednávania. Osobitná pozornosť je venovaná ich výhodám, aj obmedzením a ďalej potom autorsky originálne vyjednávaciu metóde PIN.
Garant a lektor studijního modulu
PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
Anotácie
V praxi sa môžeme stretávať s rôznymi vplyvmi a ťažkosťami, ako na strane vypovedajúceho, tak na strane poslucháča, ktoré pôsobia v komunikácii rušivo. Za mnohé pre ilustráciu zmienime napr. Vnášanie napätia a emócií do rozhovoru, prejavy agresivity, neustále chválení a komplimenty, neochota niečo počuť, hľadanie „jednej objektívnej pravdy“, skákanie do reči apod. Rôzne komunikačné systémy, o ktorých sa tu zmieňujeme, ponúkajú odlišné prístupy pri zúčtovaní sa s týmito rušivými vplyvmi a ťažkosťami.
Sylabus
1. Komunikácia
- funkcie komunikácia
- načúvanie a jeho bariéry
- zlozvyky pri načúvaní podľa Bukovské
- úrovne konfliktu podľa Eggert Falozona
- fázy konfliktu
- druhy rokovania
- stupňa asertivity podľa Medzihorského
- ďalšie techniky
- Berne a teórie hier
- stavy svojho ja podľa E.Berneho
- základné pojmy a metódy NPL
- základné myšlienky NPL – pacing a leading
- štruktúry NPL a preferenčné spôsob vnímania
- výhody NPL
- na čo je dobré si dať pozor v NPL technikách
- vyjednávacie techniky
- vyjednávaciu štýly
- základy metódy PIN
- zásady v rámci metódy PIN
Literatúra
- PLAMÍNEK, J. Konflikty a vyjednávání: umění vyhrávat, aniž by někdo prohrál. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-4485-8
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3566-5
- LAHNEROVÁ, D. Asertivita pro manažery: jak využít pozitiva asertivní komunikace k dosažení svých cílů. Praha: Grada. Komunikace (Grada). ISBN 978-80-247-4406-3
- BEDNÁŘ, V. Strategie vyjednávání. Praha: Grada. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3858-1
- BERNE, E. Jak si lidé hrají. v nakl. Dialog 1. vyd. Litvínov: Dialog. ISBN 9788085194524
- BUKOVSKÁ, L. Asertivní komunikace. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-86991-73-3
- ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press. ISBN 80-85943-81-6
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. Praha: Grada. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6
- NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-1679-9
- O’BRIEN, P. Pozitivní řízení: asertivita pro manažery. Praha: Management Press, 2 ISBN 80-7261-077-5
- VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál. ISBN 80-7178-291-2
- VYKOPALOVÁ, H. Komunikace jako součást profese. Zlín: Univerzita Tomáše Bati. ISBN 80-7318-344-7
- VYMĚTAL, J. Průvodce úspěšnou komunikací: efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada, Manažer. ISBN 978-80-247-2614-4