Konflikt management (Praha)

Cieľom tohto modulu je oboznámiť sa s problematikou Konflikt managementu a spoznať ju. Prepojiť tematiku komunikácia s emočnou inteligenciou a preniknúť do oblasti manažérskej práce s konfliktom.

Garant a lektor študijného modulu


Ing. Lenka Lamešová

Anotácia


Neustála potreba nových manažérskych nástrojov pre zvládanie konfliktov vnútri firiem aj v komunikácii so zákazníkmi stúpa. Je nutné zamyslieť sa nad úlohou ľudskej komunikácie a rolí konfliktu v nej. Všeobecne platné nástroje na riešenie konfliktných situácií jednoducho nefungujú preto, lebo každý konflikt má inú príčinu a odlišný dôsledok. Preto je dôležité uvedomiť si, čo všetko do komunikácie vstupuje a ako to ovplyvňuje konflikt – jeho tvorbu, priebeh i riešenie. V module tak vstúpi do Konflikt managementu tematika Filtra vnímanie, Bariér v komunikácii, Sebareflexia a Emočná inteligencia.

Sylabus


1. Vymedzenie základných pojmov

  • interpersonálne konflikt
  • obsahový konflikt
  • vzťahový konflikt
2. Komunikácia, základný faktor ovplyvňujúci komunikáciu
  • verbálne zložka
  • neverbálne zložka
3. Bariéry v komunikácii
  • vymedzenie pojmov
  • dominancie a vnímanie jednotlivých hemisfér
4. Spätné väzby v komunikačných situáciách
  • asertívny technika – předávní priamej spätnej väzby
  • filter vnímanie
5. Teória Emočná inteligencia
  • Emočná inteligencia v praxi konflikt managementu
  • inteligencie a jej koncepty
6. Koncepty Emočná inteligencia
  • daniel Goleman
  • sebauvedomenie
  • seba ovládanie
  • seba motivácia
  • empatia
7. Mezilidské vztahy
  • umenie medziľudských vzťahov / Leadership
  • riadenie konfliktných situácií

Literatúra


Povinná literatúra:

  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Praha: Portál, 2011. Spektrum (Portál). ISBN 978-80- 7367-992-7., s. 200.
  • FULGHUM, Robert. Všechno, co opravdu potřebuju znát, jsem se naučil v mateřské školce. Vyd. 6. Praha: Argo, 2003. ISBN 80-7203-538-X., s. 231.
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace – řeč života. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0141-0., s. 224.

Doporučená literatúra:

  • ČAKRT, Michal. Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. 2., vyd. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-201-7.
  • ČAKRT, Michal. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-85943-81-6., s. 181. DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0., s. 224.
  • EGGERT, Max a Wendy FALZON. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. Management do kapsy. ISBN 80-7367-011-9.
  • GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Vyd. 2., (V nakl. Metafora 1.). V Praze: Metafora, 2011. ISBN 978-80-7359-334-6., s. 315.
  • MIKULÁŠTÍK, Milan. Komunikační dovednosti v praxi. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2010. Manažer. ISBN 978-80-247-2339-6., s. 319.